.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مشروح مناظره نمایندگان ادوار تهران و ساری ؛
شجاعی کیاسری : خالص‌سازی باعث کاهش مشارکت می شود | گرانی گوشت و ارز در آستانه انتخابات نشانه خوبی برای مشارکت نیست / رسایی : مواضع یک سری از خواص جامعه گرد است | خیلی ها برای پشت میز رفتن حاضرند ولی برای روی مین رفتن حاضر نیستند....
مناظره انتخاباتی حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجالس هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری در مجالس هشتم و نهم بعدازظهر سه شنبه 17 بهمن در خبرگزاری برنا برگزار شد.
شجاعی کیاسری : خالص‌سازی باعث کاهش مشارکت می شود | گرانی گوشت و ارز در آستانه انتخابات نشانه خوبی برای مشارکت نیست / رسایی : مواضع یک سری از خواص جامعه گرد است | خیلی ها برای پشت میز رفتن حاضرند ولی برای روی مین رفتن حاضر نیستند....

به گزارش شمال نیوز، مناظره انتخاباتی حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجالس هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری در مجالس هشتم و نهم بعدازظهر سه شنبه 17 بهمن در خبرگزاری برنا برگزار شد.

 

جریان حق و باطل خواص خود را دارند

 

در ابتدای این مناظره حجت الاسلام حمید رسایی در رابطه با سخنان مقام معظم رهبری در مورد نقش خواص در افزایش میزان مشارکت در انتخابات گفت: در هر جامعه ای کسانی که نقش دهنده هستند و در تصمیمات آن جامعه تاثیزگذار هستند به نوعی با تصمیمات خود جهش گیری می کنند و تصمیم سازی می کنند. کسانی که روی یک موضوع و تصمیم عمیقا فکر و برنامه ریزی می کنند خواص آن جامعه هستند. حالا اگر این برنامه ریزی و فکر کردن در راستای جریان حق باشد ما به آن می گوییم خواص جریان حق. و اگر این برنامه ریزی و جهت دادن در جهت باطل باشد خواص اهل باطل می شود یعنی هر دو طرف برای خودشان خواصی دارند که به نوعی روی توده های عمومی جامعه تاثیرگذار هستند .

 

جامعه ما از وجود این دو طیف خواص مستثنی نبوده و نیست و در طول 45 سال گذشته خواص را در مناسبات مختلف از جمله بعد از انتخابات سال 88 که خیلی مهم بود و به موضوع انتخابات نیز ربط می کند ادعای توسط برخی خواص صورت گرفت و  برای این ادعا هیچ سند روشنی وجود نداشت اما چون از دهان خواص بیرون آمد و چون طیفی از خواص نسبت به این ادعای دروغ سکوت کردند که آن موقع به آنها ساکتین فتنه می گفتند سبب اثرگذاری در توده های عمومی مردم شد والا ادعای تقلب در انتخابات ادعای تازه ای نبود و از اول انقلاب در تمامی انتخابات ها چنین ادعایی صورت گرفته بود و ادعا شده بود در انتخابات جمهوری اسلامی تقلب می شود ولی مردم هیچگاه این موضوع را باور نمی کردند .

 

سال 88 دلیل اصلی اینکه تعداد قابل توجهی از جامعه پذیرفته بودند که تقلب شده است به این علت بود که خواص آن روز همسو و هم جهت با این ادعای دروغ و یا ساکت بودن در مقابل این ادعا باعث شدند که در طیفی از بدنه عمومی جامعه اثرگذار باشند.

 

با سلبریتی دروغگو باید برخورد شود

 

در همین حوادثی که سال گذشته اتفاق افتاد شاهد بودیم که طیف خاصی از هنرمندان و ورزشکاران که به نوعی به خاطر تاثیرگذاری شان به آنها خواص می گویند و عدم برخورد با کسانی که ادعای دروغ می کردند مثلا هنرپیشه و یا ورزشکاری ادعا می کرد در اردبیل دختر سرزمین ما کشته شده است و کسی با این فرد برخورد نمی کرد قوه قضائیه با کسی که این ادعای دروغ را داشت انجام نمی داد و به صورت طبیعی جامعه به این جمع بندی می رسید که اگر این فرد دروغ می گوید باید با وی برخورد شود وقتی کسی برخوردی نداشت سخنان این هنرمند یا ورزشکار در جامعه اثر می گذاشت.

 

 بنده خودم در آن ایام با یکی از مسئولین قضایی صحبت کرده و گفتم وقتی کسی در صفحه اینستاگرامش چند میلیون عضو دارد و این ادعا را دارد چرا با وی برخورد نمی شود؟ (مشخصا منظورم آقای علی دایی بود). آقای دایی ادعایی کرده بود و کسی کار به کار او نداشت. وقتی وی چنین ادعایی را داشت باید حساب پس می کشید قوه قضائیه باید با وی برخورد می کرد.

 

 در انتخابات خواص تاثیرگذار و تحریک کننده و سبب ایجاد هیجان در جامعه می توانند شوند و می توانند در رقابت تاثیرگذار باشند و در عین حال می توانند مثبت و منفی باشند.

 

 تلاش و دوندگی دولت قابل تقدیر است

 

شجاعی کیاسری: مقام معظم رهبری به 4 مولفه مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت در انتخابات اشاره کردند. در موضوع مشارکت و رقابت را می توان مورد بحث قرار داد. اما بحث سلامت و امنیت نیز بعد از برگزاری انتخابات قابل بحث و بررسی است. 

 

 افزایش زمینه های مشارکت موضوعی است که حاکمیت می تواند آن را فراهم کند. اجرا و نظارت بر موضوع انتخابات بر عهده وزارت کشور و شورای نگهبان است.

 

گرانی گوشت و ارز در آستانه انتخابات نشانه خوبی برای مشارکت نیست

 

بر اساس اصل 69 قانون اساسی مردم مستقیم و مخفی انتخاب می کنند؛ بنابراین سازوکار برگزاری انتخابات باید از طریق وزارت کشور فراهم شود و زمینه برگزاری انتخابات سالم را نیز باید این وزارتخانه فراهم کند.  تایید صلاحیت‌ها نیز باید به گونه ای باشد که مردم سلیقه های مختلف را در انتخابات داشته باشند که با انتخابشان مشارکت و رقابت آزاد نیز شکل گیرد.

 

مردم بر اساس تنوع سیاسی و فکری که دارند افراد را شناسایی و به آنها رای می دهند . دولت نیز وظیفه دارد الزامات مشارکت حداکثری را فراهم کند. وقتی در آستانه انتخابات گوشت گران می شود و قیمت ارز بالا می رود، اینها حتما نشانه های خوبی برای مشارکت نیست. ضمن اینکه تلاش و دوندگی دولت قابل تقدیر است.

 

کارآمدی دولت در معیشت و اقتصاد مردم نقش دارد

 

 نمی گوییم دولت کم کار است اتفاقا دولت پرکار است ولی کارآمدی دولت در معیشت و اقتصاد مردم نقش دارد؛ عناصر سومی که می تواند مشارکت را افزایش دهد قطعا عملکرد دولت است.

 

چهارمین مقوله در بحث انتخابات نقش خواص است که آقای رسایی از نگاه سیاسی خود آن را تعریف کرد ولی رهبری در مورد خواص فرمودند که کسانی هستند که اهل فکر و تحلیل و دغدغه مند باشند و بی هوا حرف نزنند.

 

علی دایی هم می تواند به مشارکت حداکثری کمک کند

 

آقای رسایی اسم آقای علی دایی را آورد و وی را از دور خارج کرد؛ در حالی‌که وی می تواند به مشارکت حداکثری کمک کند. چرا ما در شروع انتخابات چنین بهره برداری و تحلیل و تفسیری به کار می بریم و عده ای را از دور خارج می کنیم؟ قطعا اینگونه سخنان تامین کننده نظر رهبری در رابطه با میزان مشارکت نیست.

 

ما باید به دیدگاه‌های احزاب باید احترام بگذاریم. ضمن اینکه احزاب نماد اسمی در قانون ما نیستند. تحزب در کشور ما شکل نگرفته است. برخی احزاب همانند حزبی که اقای رسایی شکل دادند، گذرگاهی می آیند و می روند و  زمانی حزب کارگزاران، زمانی حزب مشارکت و زمانی تدبیر و امید و رایحه خوش بودند که این احزاب فصلی هستند و با قدرت می آیند و می روند و در مشارکت تاثیرگذار نیستند.

 

ما معتقدیم احزاب باید سازوکار واقعی خودشان را داشته باشند؛ نه اینکه 5 نفر یا 2 نفر دور هم جمع شوند و حزب تشکیل دهند و اتفاقا پاسخگو نیز نباشند. در واقع حزب یکی از زمینه هایی است که می تواند مشارکت را در کشور ما بالا ببرد.

 

باید به همه نگاه ها و دیدگاه ها احترام بگذاریم و اگر خواست و نگاه ما این باشد که رقابت و پیروزی ما در مشارکت حداقلی است، خلاف نظر و دیدگاه های مقام معظم رهبری و امام خمینی است و مقام معظم رهبری یکسال پیش در مشهد الرضا مشارکت حداکثری را به عنوان مطالبه اصلی مطرح کردند و کسانی که ادعای ذوب شدن در ولایت دارند، همین اول قضیه می خواهند عده ای را از گردونه خارج کنند که این خلاف دیدگاه رهبری است.

 

همه اش که نباید شعبان باشد؛ یک بار هم رمضان

 

ما به توصیه رهبری باید زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کنیم. رقابت اگر بین یک جریان سیاسی باشد که معلوم نیست کارکرد آنها چیست و یا کارکردشان را در مجلس و دولت دیدیم، چه اصراری داریم که همین روش را داشته باشیم و به خالص سازی ادامه دهیم؟ ما باید نگاهمان وسیع و افق‌های دید خود را گسترده کنیم.

 

آقای رسایی! رفقای بیشتری را برای خودمان جذب کنیم. همه اش که نباید شعبان باشد یک بار هم رمضان باشد چه اشکالی دارد؟!

 

مواضع یک سری از خواص جامعه گرد است

 

*برنا: علاوه بر نظراتی که بر صحبت‌های آقای شجاعی کیاسری دارید، بفرمایید دولت‌ها چقدر در فرآیند مشارکت مردم تاثیرگذار بوده‌اند؟

 

رسایی:آنچه دیروز رهبر انقلاب تعریف کردند، خواص جبهه حق بود ولی اگر به بیانان ایشان در سالهای قبل مراجعه کنید، صحبت من دقیقا بیان ایشان است که اهل باطل هم خواص دارند.

 

 

 

ممکن است تدبیر فردی در راستای جریان حق باشد و یا جریان باطل. خواص یعنی کسانی که نسبت به موضوعی با فکر و برنامه حرکت می کنند و توده های عمومی از خواص تبعیت می کنند. در انتخابات این دوره نه کسی را خارج و نه کس را خارج کردیم و فقط به اتفاقات سال گذشته اشاره داشتیم.

 

کیاسری: الان بنظر شما علی دایی حق است یا باطل؟ 

 

رسایی: بستگی به مواضعش دارد. نظر شما چیست؟ اگر کسی دختر خود را سرلخت بیاورد و اجازه دهد مردی او را نوازش کند و به او دست بزند، جزو خواص اهل حق است یا باطل؟

 

کیاسری: شما این سوال را باید از آقای دایی بپرسید نه من.

 

رسایی: آفرین. پس چرا از من می پرسید؟

 

کیاسری: شما عده ای را از گردونه خواص خارج می کنید.

 

رسایی: آیا آقای دایی جزو خواص اهل حق است یا باطل؟ 

 

کیاسری: این نظر شماست.

 

رسایی: نظر شما چیست؟

 

کیاسری: من نظری ندارم

 

رسایی: یک عده از خواص ما اینگونه هستند که هیچ نظری ندارند، چرا؟ چون این نظر هزینه دارد.

 

کیاسری: چرا شما اثباتی صحبت نمی‌کنید؟ چرا می‌خواهید به گونه‌ای حرف بزنید که به کسی بر بخورد؟

 

رسایی:یکی از ویژگی های خواص این است که مواضع و صحبت‌هایشان باید جهت داشته باشد. یک سری خواص در جامعه داریم که مواضعشان گرد است؛ یعنی وقتی در مورد یک مسئله‌ای صحبت یا موضع‌گیری می‌کنند، متوجه می‌شوند آن موضع به یک عده‌ای بر می‌خورد و سریعا جهت خود را عوض می‌کند و اگر کسی پای مواضع آنها بنشیند، متوجه نمی‌شوند که مواضع آنها به چه شکل است، چون به گونه‌ای حرف می‌زنند که به کسی برنخورد.

 

در حالی که وقتی شما زندگی اهل بیت، رهبران دینی، رجال سیاسی نامدار و تاثیرگذار کشورهای دنیا را نگاه کنید، کسانی هستند که مواضعشان جهت دارد. یک مومن باید مواضعش جهت داشته باشد و باید یک عده‌ای با آن موافق و یا مخالفش باشند اما مهم این است که آن کسی را که باید جذب کنی جذب و آن کسی را که باید دفع کنی دفع کنی.

 

خیلی ها برای پشت میز رفتن حاضرند ولی برای روی مین رفتن حاضر نیستند

 

در جمهوری اسلامی افرادی که مواضع گرد دارند، کم نیستند و معمولا هم در بزنگاه‌ها پیدا نمی‌شوند. برخی برای پشت میزرفتن حاضرند اما برای روی مین رفتن حاضر نیستند. یعنی آنجایی که باید هزینه دهند، هزینه نمی‌دهند؛ اما وقتی همه چیز خوب است، صحبت می‌کنند.

 

کیاسری: ایشان هم گرد صحبت کردند و نگفتند تاثیر این دولت در فرایند مشارکت انتخابات به چه شکل است؟

 

رسایی: دولت‌ها به دلیل اینکه نان و آب مردم در اختیار آنها است، قطعاً عملکردشان در مشارکت تاثیر می‌گذارد. نه فقط دولت بلکه قوه قضاییه و مجلس هم نقش بسزایی دارند. حتی بخش‌هایی از حاکمیت مثل بخش نظامی هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. البته هرکدام از این‌ها می‌توانند نسبت داشته باشد.

 

اگر شما به سابقه نگاه کنید، دقیقاً زمان‌هایی که ما با دولت‌هایی مواجه بودیم که به جای مشکلات مردم دنبال دعواهای سیاسی بودند، انتخابات مجلس در دوره بعد از آن دولت با کاهش مشارکت مواجه بودیم. برای مثال مجلس ششم با ۶۷ درصد مشارکت کارش را شروع کرد. آقای شجاعی به یاد دارند، یک مجلس پرتنش که مصوبات دغدغه اصلی‌شان نبود و رویکردشان دعواهای سیاسی بود. در نتیجه در مجلس هفتم مشارکت  به ۵۱ درصد کاهش پیدا کرد.

 

دولت، دولت اصلاحات بود. بسیاری از نمایندگان مجلس ششم در حال حاضر در دستگاه‌های امنیتی خارج هستند یا در رسانه‌های بیگانه فعالیت می‌کنند و برخی از آنها هم که در داخل ماندند مواضعشان همراه کودتاها و فتنه‌های سال ۸۸ و جریان زن زندگی آزادی بوده است.

 

دولت روحانی روی دولت خاتمی را سفید کرد

 

وقتی شما به مجلس دهم می‌رسید می‌بینید که مجلس دهم کار خود را با ۶۱ درصد کار خود را شروع کرد که اکثریتشان اصلاح طلب بودند. اما دولت روحانی به دلیل عملکردش روی دولت آقای خاتمی را سفید کرد. مجلس دهم هم که دولت همسو بود، سبب شد که مشارکت در مجلس یازدهم به ۴۲ درصد برسد؛ یعنی از ۶۱ درصد ۱۹ درصد کاهش مشارکت داشتیم. دلیلش این بود که دولت حاکم دردش از درد مردم نبوده و توجهی به مسائل مردم نداشته است.

 

اخیراً در دیداری که احزاب و گروه‌ها و چهره‌های سیاسی داشتند، فعالین اصلاح طلب می‌گفتند چون ما را رد صلاحیت کردند، مشارکت بالا نمی‌ آید و اگر ما را تایید کنید، مشارکت بالا می‌آید. طیف اصولگرا هم منفعل بودند و می گفتند حتما باید شرکت کنید و مشارکت ربطی به صلاحیت ها ندارد. من در آنجا خطاب به آقایان و آقای رئیسی گفتم مشارکت این دوره اگر بیش از انتخابات ۴ سال گذشته نباشد، قطعاً این مشارکت کمتر از ۴ سال قبل نیست و معتقدم قطعاً مشارکت در ۱۱ اسفند امسال بیش از ۴۲ درصدی خواهد بود که  ۴ سال پیش در دولت آقای روحانی و بعد از مجلس دهم محقق شد. چرا؟ چون با وجود اشکالاتی که است، وقتی مردم می‌بینند رئیس دولت زمانی که سیل و زلزله می‌آید، کنارشان است. سال 98 سیل آمد و 5استان زیر آب رفت ولی تا یک هفته همه دنبال رئیس جمهور بودند و بعد از یک هفته دیدند رئیس دولت برای تعطیلات نوروزی به قشم رفته است.

 

کاش کشورمان یک جفت پوتین داشت

 

در کرونا رئیس جمهور یک سال و نیم از دفترش بیرون نیامد در حالی که در روسیه پوتین لباس مخصوص پوشید و به بیمارستان کرونایی‌ها رفت و من یادداشتی نوشتم که «کاش کشورمان یک جفت پوتین داشت».

 

رئیس جمهور روز جمعه تازه متوجه می‌شود که بنزین گران شده است. شما اگر رئیس دولتی داشته باشید که صبح جمعه بفهمد در کشور چه خبر است باعث می‌شود که مردم سرد شوند.

 

هر وزیر روحانی در حوزه خودش تجارت هم می‌کرد

 

ما در دولت قبلی کابینه داشتیم که رئیسش روحانی بود و یک کابینه از بچه‌های وزرا داشتیم وقتی نگاه می‌کنی می‌بینیم هر وزیری در حوزه خودش تجارت هم می‌کرد.

 

با همین وضعیت مشارکت ۵۳ درصد خواهد بود

 

اگر آقای رئیسی موفق شود برخی مشکلات را تدبیر کند من می‌گویم مشارکت به ۸۰ درصد می‌رسد؛ اما با همین وضعیت هم معتقدم مشارکت ۵۳ درصد خواهد بود.

 

کیاسری: البته برای برخی پیش‌بینی‌ها باید جواب دهید. در صحبت‌هایتان ظلم به صحبت‌های مقام معظم رهبری کردید چون ایشان صحبت از خواص اهل باطل نکردند. درواقع اصلا چیزی تحت عنوان خواص باطل وجود ندارد.آقا فرمودند یکی از مهم تریم مقوله های مشارکت خواص هستند.

 

صحبت های رهبری درباره خواص را از عرش به فرش آوردید

 

صحبت خواص اهل باطل اصلا موضوع بحث مقام معظم رهبری نیست ، اقا فرمودند که یکی از مهم ترین مقوله‌های مشارکت در انتخابات، خواص هستند  و حالا خواص چه کسانی هستند؟ کسانی که اهل فکر هستند، آنهایی که روی هوا و هوس حرف نمی‌زنند و آنهایی که نقش اجتماعی و پایگاه اجتماعی دارند. میزان صحبت آقا را شما به یکباره از عرش به فرش می‌آورید.

 

مقام معظم رهبری به دنبال مشارکت حداکثری هستند و روی صحبت شما اصلا جزو خواص محسوب نمی‌شوند. بلکه دشمنند. مگر دشمن خاص و عام داریم ما؟ خواص خواص است.

 

رسایی: خواص اهل باطل بزرگان آقای کیاسری نیستند.

 

موضوع صحبت رهبری خواص اهل باطل نیست

 

کیاسری: من اینجا مستقل صحبت می‌کنم و مثل شما نیستیم که بزرگی داشته باشیم که برای ایشان به دیگران توهین و ناسزا روا کنیم و من فقط می‌گویم که موضوع صحبت رهبری خواص اهل باطل نیست که شما سمت آن رفتید و از دولتی حرف می‌زنید که برای دفاع حضور ندارند و من هم برای دفاع از کابینه و دولت آقای روحانی اینجا نیستم.

 

رسایی: پس الان دولت آقای رییسی اینجا بود که شما بهشان حمله کردید؟ من خودم استاد مغالطه ام. اگر اینگونه باشد ما هیچ‌وقت درمورد هیچکس نمی‌توانیم صحبت کنیم و من فقط باید درباره شما صحبت کنم و شماهم درباره من.

 

شجاعی کیاسری: بله استاد مغالطه هستید. اول اینکه من دولت اقای رئیسی را زیر سوال نبردم. گفتم که دلار ۶۰ تومانی و گوشت ۶۰۰ تومانی در کاهش مشارکت تاثیرگذار است. و بعد هم گفتم ضمن اینکه ما با کارکردهای مثبت آقای رییسی و دوندگی‌های ایشان تشکر می‌کنیم اما این اشکالات نیز وجود دارد.

 

رسایی: الان این اشکالات متوجه چه کسی است؟

 

شجاعی کیاسری: لابد دولت قبل.

 

رسایی: پس چرا در باره دولت قبل که اینجا نیست صحبت می کنید؟

 

شجاعی کیاسری: می خواهم نظر شما را بگویم. شما می گویید دلار 60تومانی و گوشت 600تومانی مربوط به دولت قبل است. مگر نمی خواهید بگوید؟

 

رسایی: نه؟

 

شجاعی کیاسری: پس مربوط به رئیسی است؟

 

رسایی: بخشی مال رئیسی و بخشی هم مربوط به آدم های دولت قبل است که در دولت رئیسی باقی مانده اند. بخشی هم ما درباره نقش عملکرد دولت قبل در انتخابات قبل صحبت می کنیم.

 

کیاسری: باید دولت فعلی را هم بگویید. این دولت در کارش نقد وجود دارد.  اینکه در آستنامه انتخابات قیمت ارزاق اصلی را بالا میبرد. در صحبت‌هایتان اشاره داشتید که دوره قبل مشارکت ۴۲ درصدی داشتیم که متاثر از عملکرد دولت و مجلس قبلی است. اگر در این دوره مشارکت کمتر از ۴۲ درصد باشد می‌پذیرید که نتیجه عملکرد دولت و مجلس فعلی است و بابت پیش‌بینی خود عذرخواهی می‌کنید؟ نتیجه حرف خود را می پذیرید که اگر مشارکت کمتر از 42درصد بود.... 

 

رسایی: برای چه باید عذرخواهی کنم؟ من می‌گویم که دولت‌ها و مجلس و حتی قوه قضاییه در نتیجه انتخابات تاثیر گذار هستند و اگر مشارکت این دوره پایین بود عملکرد دولت و مجلس بر آن تاثیر گذار است.

 

کیاسری: چرا عذرخواهی نمی‌کنید؟ مگر شما همان آقای رسایی نیستید که در سال ۹۶ به اقای زیدابادی گفتید که وحشت دارید که اگر اقای رییسی رییس جمهور شود دلار حداکثر پنج هزارتومن شود؟ الان که ۶۰ هزارتومان شده عذرخواهی کردید از مردم؟ حرف مفت و غیرکارشناسی بود.

 

رسایی: شما رئیس صدا و سیما در دوران آقای لاریجانی بودید و آدم رسانه‌ای در این موضوعات باید حواس‌جمع باشد که وقتی چیزی را در فضای مجازی می‌بیند، بفهمد که تقطیع شده یا کامل است. من اصل آن صحبتم را چندین بار در کانالم گذاشتم و طوری که شما مطرح کردید نیست.

 

شجاعی کیاسری: مگر شما نبودید که می گفتید اگر رئیسی، رئیس جمهور شده بود دلاحداکثر می شود 5هزار تومان! الان که دلار رسیده به 60 هزار تومان! ما اگر دنبال مشارکت حداکثری هستیم و اقتدار نظام را در پی آن می بینیم باید این قیمت ها را کنترل کنیم. دلار 60 هزار تومان در کاهش مشارکت تاثیر دارد؟ شما باید این را بگویید. حالا اگر مشارکت کمتر از 42 درصد شد شما حاضر به عذرخواهی هستید؟ 

 

سبک زندگی و مدیریتی مسئولین در مشارکت تاثیرگذار است نه تایید صلاحیت ها

 

رسایی: اینکه من چه درصدی را تعیین می کنم مهم نیست. این حرف من هم هست که علیرغم ادعای دوستان اصلاح طلب شما که می گویند چون ما را رد صلاحیت کردید پس مشارکت پائین می آید، من نظرم این است که سبک زندگی و سبک مدیریتی مسئولینی در مشارکت تاثیرگذار است نه اینکه 4 نفر را رد صلاحیت کنند و مردم بگویند پس حالا در انتخابات شرکت نمی کنیم. 

 

اینکه بچه های آقایان اصلاح طلب و اصولگرا در خارج از کشور هستند و با چه سبکی زندگی می کنند، مردم می بینند که در خانه های ده هزار متری هستند و ماشین های آخرین مدل و میلیاردی سوار می شوند و باعث کاهش مشارکت می شود. 

 

سبک مدیریتی برخی آقایان که اولویت را در تقسیم پست‌ها به دوست و آشنا می دهند و مهم نیست که آیا این دوست و آشنا لیاقت یا سواد رسیدن به مقام را دارند یا خیر، اینها باعث کاهش مشارکت می شوند.

 

شجاعی کیاسری: این در دولت گذشته بودو در دولت فعلی هم هست؟ 

 

رسایی: بله؛ من این صحبت ها را به اقای رئیسی هم گفته ام. این پدیده ، پدیده تقسیم پست بین دوستان و آشنایان در همه دولت ها بوده و حتی در این دولت نیز هست اما میزان آن کم و یا زیاد است. 

 

جناب شجاعی من در فضای مجازی هستم، توئیتر دارم  و ویراستی دارم و صفحه اینستاگرام قبلی من بیش از یک میلیون نفر فالور دارد که در جریان های سال گذشته اینستاگرام آن را بست. من با مردم در ارتباط هستم و صحبت های آن ها را می دانم اما متاسفانه اطلاعات شما کانالیزه شده است و یک سری اخبار و اطلاعات خاص به شما می رسد . من امروز قبل از اینکه به اینجا بیایم در فضای مجازی جست و جو کردم اما هیچ موضعی از شما پیدا نکردم. 

 

شجاعی: شما از اول بحثتان بنا دارید حزبی و تشکیلاتی حرف بزنید و من این را قبول ندارم. من هم با مردم در ارتباطم و اخبار را از طریق مختلف پیگیری می کنم . شما در صحبت های خودتان از خواص گفتید و از علی دایی حرف زدید. آیا همین اقای تتلو که در یک جلسه رسمی و مراسم بزرگ از او تقدیر کردید جزء همین خواص نبود؟ همین آقایی که شما او را فرزند انقلاب می دانستید امروز دادگاهی نمی شود!

 

رسایی: تتلو آن زمان به جوانان می گفت من ته کثافت کاری های شما را رفتم و الان پشیمان هستم. شما دیگر نروید سراغ این کارها. دنبال نماز و روزه باشید و به پدر و مادر خود احترام بگذارید. آن زمان این آقا این حرفها را می زد و خیلی ها به او حمله کردند.

 

خبرگزاری فارس هم از هر کسی که در فضای مجازی کار خوبی می کرد طی یک مراسم تقدیر کرد. گفتند حالا که همه بابت حرفها و راهکارهای شما به شما حمله می کنند ما از شما تشکر و تقدیر می کنیم. اما چند سال بعد این آقای تتلو برگشت به تنظیم کارخانه! ملاک حال فعلی افراد است؛ من که از قلب او خبر نداشتم. من ظاهر را می‌دیدیم که تغییر کرده است و دنبال حمایت از این تغییر بودم. حالا این همان خالص‌سازی که شما مدام مطرح می کنید نیست!؟ اگر الان موضع خوبی می‌گیرم به همان اندازه قابل تقدیرم و اگر عوض شدم به همان اندازه باید نقد شوم. 

 

خالص‌سازی باعث کاهش مشارکت می شود

 

شجاعی: همین ادبیات آقای رسایی باعث کاهش مشارکت می شود این خالص سازی های شما باعث کاهش مشارکت می شود .

 

رسایی: آقای شجاعی! اگر مشارکت کاهش نیافت عذرخواهی کنید؟ 

 

شجاعی: اگر رقابت به معنای واقعی آزاد باشد و همه گروهها و افکار نظرات خود را بدهند، دولت الزامات مشاترکت را فراهم کند....

 

رسایی: پس اگر کاهش مشارت نداشتیم از من عذرخواهی میکنید؟

 

شجاعی کیاسری:  بله عذرخواهی می کنم ولی افزایش مشارکت ربطی به شما ندارد. افزایش مشارکت به عوامل زیادی بستگی دارد. شما کل نظام نیستید که مردم بخاطر حرف شما و یا رفتار شما در انتخابات شرکت نکنند! اما حرف من این است خالص سازی و اتهام زنی شما باعث دلسردی و کاهش مشارکت مردمی می شود. شما همیشه و در همه مکانها به یک عده افراد اتهام زده اید ، یا گفتید فلانی جاسوس است و یا فلانی ساکت و فتنه است و یا آن یکی سابقه بدی دارد . شما همه آدمها را دارید بیرون می اندازید .

 

رسایی: خب وقتی آقایی عصر روز انتخابات به موسوی برنده شدن را تبریک می گوید من نمی توانم لی لی به لالای او بگذارم. خب او فتنه است دیگر. 

 

شجاعی: این کارهای شما خلاف گفته های رهبری است . مثلا هنوز شما به برجام انتقاد می کنید و تکلیف برجام برای شما و همفکرانتان مشخص نشده و به آن انتقاد می کنید. مگر می شود سندی به این مهمی بدون نظر رهبری امضاء شده باشد؟ بعد شما می آیید همان سند را در مجلس آتش می زنید. مگر می شود برجام بدون اذن رهبری امضاء شده باشد؟ بعد در مجلس به آن مخالفت می کردید و جلوی امضای آن را می خواستید بگیرید. 

 

رسایی: من مخالف آن طرح بودم نه برجام و حرف من این بود که اگر ما برجام را نخواندیم چگونه به آن رای بدهیم!

 

شجاعی: مگر شما خودتان را تابع رهبری نمی دانید؟خب رهبری آن را تایید کردند . اصلا به نظر شما نظر رهبری در مورد برجام چیست؟

 

رسایی: خسارت محض. 

 

رهبر انقلاب برجام را تایید کرد چون لاریجانی اصرار داشت

 

شجاعی: خب اگر رهبری برجام را خسارت محض می داند چرا آن را تایید کردند و ازتیم مذاکره کننده تشکر کردند؟!

 

رسایی: چون رئیس شما آقای لاریجانی اصرار داشتند که آن امضاء شود.  مذاکرات در چندین دولت صورت گرفته و چندین نفر از روحانی گرفته تا جلیلی مسئول آن بود . اتفاقا همان یک سالی که آقای لاریجانی مسئول مذاکرات بود دو سه تحریم سنگین علیه ایران اجرا شد البته مسئول آن آقای لاریجانی نبود اما می خواهم بگویم که این مذاکره در تمامی دولت ها ادامه داشته اما هیچوقت رهبری در آن سالها از هیچ تریبونی خط قرمز خود را اعلام نکردند و نیامدند بگویند که خط قرمز من این است. اما در دولت روحانی و زمانی که ظریف مشغول مذاکرات بود، چند بار اعلام کردند که این خط قرمزهای من است. اینها همه معنا دارد و در نهایت دولت هم اعلام کرد که ما نتوانستیم خط قرمزها را رعایت کنیم. آقای لاریجانی گفت ما در دادیم و آب نبات گرفتیم. امادر برجامی که امضاء شد ما حتی آب‌نبات هم نگرفتیم. 

 

در زمان مناظرات آقای رئیسی گفتند من چک برجام را نقد می کنم. ما همان زمان به این حرف انتقاد کردیم که حتی به اندازه نقد کردن برجام نیز نباید برای این مسئله وقت گذاشت چه برسد که مانند آقایان زندگی و امور دولت را به آن گره بزنیم . 

 

من را منتسب به دولت قبل نکنید! من خودم هستم

 

شجاعی: آقای رسایی! چرا من را منتسب به دولت قبل می کنید؟ من خودم هستم و نظر خودم را می گویم. حالا حضرت عباسی اگر امروز دولت اقای رئیسی نبود و مثلا دولت اقای لاریجانی و روحانی بود امروز همین وضعیت حجاب، گرانی ، تحریم ها و سیاست خارجی را قبول داشتید؟ آیا پدر دولت را در نمی آوردید؟ کفن نمی پوشیدید الان آن کفن پوش های قم کجا هستند که در جاده می آمدند! آنهایی که شعار می دادند «آن کس که مذاکره شعارت استخر فرح در انتظارت» کجا هستند!؟ حالا چون دولت خودتان هست تمام این مسائل قابل چشم پوشی است. 

 

دولت فعلی بهتر از دولت قبل است چون همه چیز را به برجام گره نزده

 

رسایی: من هنوز هم انتقاد می کنم. شما هم مانند همان هایی که برجام نخوانده بودند واز آن دفاع می کردند هستید. ما این دولت را بخاطر این بهتر از قبلی می دانیم چون همه چیز را به برجام گره نزده است و دارد کار خود را انجام می دهد.

 

شجاعی: شما حتی به سردار سلیمانی هم تهمت زدید و او را اشعث کندی خطاب کردید؟

 

رسایی: این شیطنت رسانه های اصلاح طلب است و من این را هیچ جا نگفتم و هنوز توئیت های من هستند و می توانید آن را ببینید. 

 

شحاعی: پس چرا هیچوقت از خودتان در این مورد دفاع نکردید؟

 

رسایی: من بارها حرفم را زده ام و هیچ وقت سردار سلیمانی چنین نسبتی را ندادم.

 

برنا:  نقش احزاب در انتخابات و میزان مشارکت تا چه اندازه تاثیرگذار است؟

 

شجاعی: احزاب می توانند برای آینده کشور سوپاپ اطمینانی ایجاد کنند وقتی مردم به حزب رای می دهند و این حزب در دولت و مجلس موفق عمل می کند مردم سعی می کنند به عضویت ا حزاب در بیایند که متاسفانه ما چنین احزابی را در کشور نداریم. احزاب فصلی می آیند و می روند . 

رسایی: شما سابقه حزبی ندارید؟

 

شجاعی: من زمانی عضو حزب موتلفه بودم که آن چنان اثرگذاری نداشت. معتقدم احزاب دکانی هستند برای سهمیه گرفتن و افراد. 

 

تلاش لاریجانی این است که مشارکت افزایش یابد

 

برنا: در حال حاضر برخی اشخاص نقش تاثیرگذاری را در انتخابات بدون اینکه حزبی داشته باشند ایفاء می کنند در این شرایط نقش احزاب چیست؟

 

شجاعی: آقای لاریجانی از جمله این افراد است و تلاشش این است که مشارکت افزایش یابد. بسیاری از رفقایش از جمله بنده گفتند که در انتخابات اسم بنویسم وی از جمله خواصی است که در این رابطه گام های اساسی برداشته است. 

 

چرا باید در حال حاضر انتخابات ما در رقابت بین جبهه پایداری و سایر گروه ها باشد و احزاب دیگر نتوانند لیست بدهند. 

 

اقای رسایی! شما الان حزب شریان را تشکیل دادید و در مجلس بعد حزب دیگری را تشکیل می دهید و افراد حزبی که وارد مجلس شدند درمجلس بعد حزب دیگر را تشکیل می دهید.

 

رسایی: ما 50 الی 60 حزب دیگر در کشور داریم. چرا اسامی دیگر احزاب در ذهن شما نیست که فقط اسم حزب ما را می آورید ؟

 

شجاعی: چون آن احزاب فعال نیستند.

 

 رسایی: آفرین. شریان هفت الی هشت ماه است که شکل گرفته است و به قول شما از حزبی که 9 سال فعالیت دارد بیشتر عضو دارد. آدمها را که با بیل در حزب نمی ریزند. خودشان انتخاب می کنند. ما به عنوان حزب شریان لیست ندادیم. 5 کاندیدا داریم و از سایر اعضای احزاب دیگر نیز حمایت می کنیم. 

 

شجاعی: آقای رسایی شما به ولایت فقیه پایبند هستید؟ رهبری فرمودند تهمت نزنید و خدمت آنهایی که خدمت کردند را پاس بدارید. شما به برجام هم تهمت و افترا می زنید و زمانی با لاریجانی می جنگیدید و الان با قالیباف.

 

رسایی: شما فقط گل درشت حرف می زنید.

 

شجاعی: گل درشت تر از شما کسی حرف نمی زند.

 

رسایی:  شما را در مملکت کسی نمی شناسد

 

شجاعی: برای این من را نمی شناسم که گل درشت حرف نمی زنم و دو دوره نماینده مجلس بودم. شما با هر کسی در این جامعه باشد کار دارید.چ

 

جیبم بسته و دهانم دو متر باز است

 

رسایی: جیبم بسته و دهانم دو متر باز است. افراد دیگر که جیبشان باز است دهانشان بسته است. این دو باهم یکجا نمی شود.

 

شجاعی: نمی شود بگویم جیب شما کجا باز است. شما به همه می گویید جاسوس و مشارکت کننده در فتنه. اگر رهبری را قبول دارید باید افراد ی که وی تعیین می کند را نیز قبول کنید. آقای لاریجانی و قالیباف مورد تایید رهبری هستند. شما اینها را قبول ندارید بعد خود را تابع ولایت فقیه می دانید و همه را منکوب می کنید.

 

رسایی: این دریده گویی های شماست که همه را منکوب می کند. من کسی را منکوب نکردم.

 

شجاعی: الان همه در اختیار دیدگاه و نظرات شما هستند. دولت و مجلس و قوه قضائیه همه با دیدگاه شما هستند.

 

رسایی: پس من دیدگاه خودم را نطق می کنم. می گویید ما خالص سازی کردیم این در حالی است که الان قوه قضائیه به جریان فکری شما و همشهری شما نزدیکتر است. همین الان گفتید که آقای آملی لاریجانی به شما گفتند که در انتخابات به وی کمک کنید.

 

برنا:آقای رسایی! برخی می گویند عملکرد مجالس ودولت ها در میزان مشارکت درانتخابات نقش دارد. تا چه اندازه به این موضوع معتقد هستید؟

 

رسایی: مجلس فعلی در مقایسه با برخی دوره های قبل موفق تر بوده است در مقایسه با عنوانی که رهبری به عنوان مجلس انقلابی داده اند معتقدم آنگونه مجلس انقلابی نبوده است اما درمقایسه با مجلس ششم و دهم مجلس انقلابی بوده است. اما رویکرد مجلس هفتم بهتر بوده است. حتی در برخی جهات در مجلس هشتم نمایندگان محکم تری داشتیم. نمره این مجلس متوسط است ولی قابل افتخار نیست. 

 

مجلس لاریجانی در مقایسه با مجلس ششم شاه بود

 

برنا: اگر خودتان هم در این مجلس بودید نقدش می کردید؟

 

رسایی: من در دو مجلس بودم و نسبت به آنها انتقاد داشتم و معتقدم از این دو مجلس خسارت محض درآمد. آقای لاریجانی همه را خفه می کرد که حرف نزنند. اما باز هم معتقدم مجلس اقای لاریجانی در مقایسه با مجلس ششم شاه بود.

 

شجاعی: امام فرمودند مجلس عصاره فضائل ملت است باید همه دیدگاه های ملت در مجلس دیده شود و درمجلس باید تضارب آراء باشد . مجلس یک دست خروجی ندارد. بر فرض مثال اگر موضوعی همانند برجام نیز را هم قبول داشته باشند آن مجلس ، مجلس نیست باید مخالفینی باشد که خروجی کار قانون شود. 

 

رسایی: البته اگر رئیس مجلس اجازه حرف زدن به مخالفین را بدهد. در روز رای گیری برجام اجازه به مخالفین داده نشد. در 20 دقیقه آقای لاریجانی قانون مصوب کرد. باید برای متن برجام رای گیری انجام می شد. طرحی را که چگونه برجام اجرایی شود را به مجلس آوردند و آن را تصویب کردند. این در حالی بود که باید متن برجام در مجلس تصویب می‌شد. رئیس مجلس اجازه نداد مخالف یا موافق این طرح حرف بزنند.

 

شجاعی کیاسری وقتی رئیس مجلس انتخاب کرده‌ایم تشخیص اینکه این موافق و مخالف طرح مطرح بشود یا نشود با رئیس مجلس و هیئت رئیسه است.

 

رسایی: قضاوت با مخاطبینی است که می‌بینند این حرف‌های شما مطابق با کسی هست که دو دور نماینده مجلس بوده و مطابق آیین نامه مجلس و اتفاقات آن دوره است یا خیر.

 

شجاعی کیاسری: من طبق آیین نامه نظر می‌دهم ولی شما آیین نامه را هم نخوانده‌اید.

 

برنا: مجلس فعلی و مجلس گذشته عملکردشان در مشارکت انتخابات چه تاثیری دارد؟ 

 

شجاعی کیاسری: عملکرد دولت و مجلس قبل در مشارکت تاثیر داشت و عملکرد این دولت و مجلس هم در مشارکت تاثیر خواهد داشت و اگر مشارکت کاهش داشت یکی از عواملش کارکرد مجلس و دولت است.

 

مردم معیشت و زندگی و رفاه خودشان را در اجرای قانون خوب می‌دانند. من هم معتقدم که این دولت دوندگی و کار می‌کند ولی ضعف‌های فراوانی هم دارد که باید جبران کند. این مجلس هم ضعف‌ها و نقاط قوت فراوانی دارد. مجلس را انقلابی می‌دانم ولی عملکردش را به دلیل میزان سواد و تجربه نمایندگان نسبت به گذشته ضعیف می‌دانم.

 

مجلس یازدهم ۵ وزیر را برکنار نکرد چون وکیل الدوله است

 

آقای رئیسی از ۵ وزیر در مجلس محکم دفاع کرد ولی چه کسی باید از وزرا سلب اعتماد کند؟ مجلس این کار را نکرد و خود آقای رئیسی به این جمع‌بندی رسید که این ۵ وزیر نباید سر کار باشند در صورتی که این حق مجلس بود که به موقع حذف و عزل کند و اعتماد خود را پس بگیرد.

 

رسایی: وقتی خود دولت این کار را کرده مجلس چرا باید این کار را بکند؟ 

 

شجاعی کیاسری: شما برعکس حرف می‌زنید در صورتی که نماینده بودید. نگاه نظارتی مجلس پس کجاست؟ 

 

رسایی: وقتی دولت خودش اصلاح می‌کند به چه دلیلی باید مجلس وارد شود؟

 

شجاعی کیاسری: مجلس که نمی‌داند فلان وزیر ضعیف است یا نه نظارتش کجای کار است؟ 

 

رسایی: نظارت من جایی است که می‌بینم فردی که کار بلد نیست تغییر نمی‌یابد.

 

شجاعی کیاسری: چرا قبل از دولت مجلس متوجه نمی‌شود؟ 

 

رسایی: دولت به مجلس می‌گوید من خودم می‌خواهم اصلاح کنم مجلس ورود نمی‌کند. کجای این کار اشکال دارد؟

 

شجاعی کیاسری: این به این دلیل است که نمی‌دانید کار مجلس قانونگذاری و نظارت است و شما به راحتی این نظارت را حذف می‌کنید و اسم این مجلس وکیل الدوله می‌شود. اگر می‌توانست ۵ وزیر را عزل کند وکیل الدوله نبود.

 

رسایی: یعنی می‌گویید مجلس انقلابی وکیل الدوله است؟

 

شجاعی کیاسری: جناب عالی هم اگر فردا نماینده بشوید حتماً وکیل الدوله هستید. اکثر نماینده‌های فعلی مجلس وکیل الدوله هستند چون حدود ۱۲۰ نماینده حکم ریاست ستاد آقای رئیسی را داشتند.

 

رسایی: چه ربطی به این موضوع دارد؟

 

شجاعی کیاسری: خودتان می‌دانید چه ربطی دارد.

 

رسایی: دولت ۵ وزیر را عزل کرده است ولی اگر دولت این ا را عزل نمی‌کرد آن موقع مجلس باید این کار را انجام می‌داد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 4.358 seconds.